آموزش سي شارپ - قسمت دهم

توي آخرين پست در مورد متد ها صحبت كرديم اما اگر دقت كرده بوديد متوجه مي شديد كه ما تا اينجا از يك متد استفاده كرده ايم كه ننوشته ايم! به كد زير دقت كنين:

Person p = new Person();

همانطور كه قبلا هم گفتم براي استفاده از متد ها كافيه اسم متد رو با استفاده از () بنويسيم. كد بالا نيز اسم يك متد به نام ()Person ذكر شده است:

سازنده ها در سي شارپ - Constructors in CSharp
سازنده (Constructor) متدي است هم نام با كلاس كه چه بنويسيم (تايپ كنيم) و چه ننويسيم بر روي كلاس ها وجود دارد. همانطور كه قبلا هم ديديد من براي كلاس Person متدي هم نام با كلاس ننوشتم اما مي توانستم از اين متد در كنار كلمه new استفاده كنيم. كلمه new فقط براي ايجاد كردن يك شيء در حافظه در كنار نام متد استفاده مي شود. پس دقت داشته باشين كه وقتي ما يك reference copy از يك شيء تهيه ميكنيم در واقع فقط يك كپي از آدرس حافظه همان شيء را داريم (مثل 2 ريموت كنترل به يك تلويزويون) , اما وقتي از new به همراه اسم متد استفاده مي كنيم يك شيء جديد در حافظه داريم.

سازنده پيشفرض - Default Constructor
سازنده پيش فرض يا همان Default Constructor متدي است هم نام با كلاس كه پارامتر ورودي ندارد و شما به صورت پيش فرض يك ورژن از سازنده ها رو در كلاستان دارين. به اين معني كه حتي وقتي كلاس شما داراي هيچ عضوي نيست (مثل اين كلاس Emp ) باز داراي يك متد سازنده يا همان Constructor مي باشد. البته اين به اين معني نيست كه شما نمي توانيد سازنده ها را تايپ كنين:

public class Emp
{

}

public class Student
{
public Student()
{
// default constructor
}
}

در هر دو كلاس بالا شما داراي default constructor مي باشد پس مي توانين كه كد هاي زير را تايپ كنين:

Emp e = new Emp();
Student st = new Student();

نكته بسيار مهم استفاده است كه شما مي توانين از Constructor ها داشته باشيد. دقت كنين كه وقتي شما كدي را داخل block of code يك سازنده از يك كلاس مي نويسيد مادامي كه از اين كلاس شيء جديد ساخته مي شود كدي كه داخل constructor نوشته شده نيز اجرا خواهد شد در نتيجه شما با استفاده از سازنده ها اين توانمندي را خواهيد داشت كه در زمان ساخته شده هر شيء كد مورد نظرتان را اجراء نمائيد.

فرض كنين كه من مي خواهم هر زماني كه يك object از كلاس Emp ساخته شد يك جمله در محيط كنسول چاپ شود كه يك object جديد ساخته شد. پس:

public class Emp
{
public Emp()
{
Console.WriteLine("New Emp Object Created ...");
}
}

Constructor Overloading
در سي شارپ شما اين امكان را داريد كه ورژن هاي متفاوتي از يك متد را داشته باشين. از آنجايي كه سازنده ها هم به نوعي متد محسوب مي شوند شما مي توانيد ورژن هاي متفاوتي از سازنده ها را داشته باشين. براي مثال در نظر بگيرين كه من مي خواهم يك ورژن از سازنده براي كلاس Person بنويسم كه وقتي از اين كلاس شيء ايجاد مي شود حتما نام و سن فرد ذكر شود. پس براي اينكار سازنده اي تعريف مي كنم كه داراي دو ورودي , يكي از جنس رشته اي (براي نام) و ديگري از جنس عددي (براي سن) داشته باشد:

public class Person
{
public Person(string name, int Age)
{
Name = name;
Age = age;
}
public int Age;
public string Name;
}

! دقت داشته باشين كه وقتي شما يك ورژن ديگر از سازنده را مي نويسن (ورژني به غير از سازنده پيش فرض) در حالتيكه سازنده پيش فرض را تايپ نكنين ديگر امكان استفاده از سازنده پيش فرض را نداريد.

به همين دليل در صورتيكه شما كد بالا را بنويسين ديگر امكان استفاده از سازنده پيش فرض كلاس Person وجود نخواهد داشت و اين به اين معني است كه شما به برنامه نويس اجبار خواهيد كرد كه حتما موقع ساختن شيء از كلاس شما نام و سن شيء را مشخص كند.

//You will get compile time error if you uncomment the next line
//Person p = new Person();
Person p =new Person("Ali",20);

در صورتيكه امكان ايجاد كردن شيء از اين كلاس بدون مشخص كردن نام و سن را نياز داريد مي توانين سازنده پيش فرض را نيز تايپ نمائيد.

نقش هاي يك برنامه نويس - Programmer 's Role
1. Class Programmer
2. Class Creator
هر برنامه نويس در حين نوشتن كد مي تواند دو نقش داشته باشد و بسيار مهم است كه نقش خود را در هر لحظه بتواند تشخيص دهد.
فرض كنين كه شما در حال نوشتن كلاس Emp هستين :

public class Emp
{
...

در اين حالت شما يك Class Creator مي باشيد. به اين معني كه شما يك كلاس را ايجاد مي كنين فرقي نمي كند كه شما از اين كلاس استفاده كنين يا كس ديگري.

در حالتي كه شما در كلاس Programm هستيد و داخل متد Main از كلاس Empاستفاده مي كنين شما يك Class Programm براي كلاس Emp هستيد يعني از اين كلاس استفاده مي كنين. دقت كنين كه در همين لحظه شما براي كلاس Programm يك Class Creator مي باشين.
درك كردن اين نقش ها به شما كمك خواهد كرد كه ديد بهتري نسبت به توليد كلاس ها داشته باشين و متوجه باشين كه چه چيزي رو در اختيار چه نقشي قرار مي دهيد.

ادامه دارد....

آموزش سي شارپ - قسمت نهم

Reference كپي در سي شارپ

اجازه بدين كمي بيشتر در مورد اين خط كد توضيح بديم:

Person yourPerson = myPerson;

در حقيقت در كدي كه نوشته شده يك كپي از يك شيء به نام myPerson ايجاد شده و نام آن را yourPerson نهاده ايم. دقت كنين كه در سي شارپ رفتار پيش فرض كپي از اشياء reference copy است. همانطور كه در آخرين تصوير پست قبلي ديديم , وقتي من از myPerson يك Reference copy تهيه مي كنم در حقيقت فقط آدرس حافظه myPerson رو در متغيير yourPerson قرار مي دهم و نه خود شيء را. البته اين يك نوع از انواع كپي ها (نوع پيشفرض) مي باشد در پست هاي آينده در مورد انواع كپي صحبت خواهيم كرد.

Place Holders

Person p = new Person();
p.Name = "Ali";
p.Age = 20;
Console.WriteLine("MyName is {0} and I 'm {1} years old.",p.Name,p.Age);

اگر به كدي كه در خط بالا نوشته ايم دقت كنين يك سري عدد داخل متن رشته اي كه در متد WriteLine استفاده شده است مي بينيند. اعداد در داخل دو علامت {} قرار گرفته اند و از 0 تا n مي باشند. در واقع اين اعداد جاينگهدار (PlaceHolder)هايي هستند كه بايد با مقادير متغيير هايي كه به ترتيب بعد از متن رشته اي قرار مي گيرند جايگزين شوند. در واقع خروجي كد بالا متن زير خواهد بود. كه متغيير p.Name يا همان "Ali" جايگزين {0} شده و مقدار متغيير p.Age كه 20 بود نيز جايگزين {1} شده است.
MyName is Ali and I 'm 20 years old.


متد ها در سي شارپ - Methods in CSharp
همانطور كه در ابتداي صحبتمان در مورد كلاس ها صحبت كرديم در واقع رفتار هاي كلاس ها (يا همان اشياء شان) از طريق متد ها پياده سازي مي گردد. به اين معني كه اگر كلاس Person توانمندي چاپ اطلاعاتش را نياز داشته باشد بايد يك متد براي اين كار ايجاد كند.
براي ايجاد يك متد در سي شارپ كافي است از Syntax زير استفاده كنيم:

AccessModifier returnType MethodName([parameter type parameter name])
{
}

در مورد Access Modifier ها در پست هاي بعدي به تفضيل صحبت خواهيم كرد اما فعلا ما از public يا همان عمومي استفاده خواهيم كرد.

در صورتيكه متد شما بايد مقدار برگرداند (شبيه function ها در vb) بايد جنس متغيير خروجي را مشخص كنيم. مثلا اگر متد شما دو عدد رو با هم جمع مي زند و يك حاصل رو در غالب يك عدد بر مي گرداند نوع آن را int تعريف مي كنيم. اگر متد شما خروجي ندارد و فقط يك سري كار را انجام مي دهد (subroutine ها در vb) نوع خروجي آن را void تعريف مي كنيم.

MethodName كه اسم متد مورد نظر شماست.

در صورتيكه متد شما داراي ورودي (parameter) است كافيه كه به ترتيب نوع داده اي پارامتر و سپس نام آن را تايپ مي كنيم. اگر تعداد پارامتر ها بيش از يكي است از , براي جدا كردن آن ها استفاده مي كنيم.

دقت كنين كه هر متد داراي يك block of code براي خودش مي باشد. پس حتما {} رو قرار مي دهيم و كد هايي كه نياز داريم را ما بين اين دو علامت مي نويسيم.

! محل قرار گيري متد ها در block of code كلاس هاست.

حالا به متد ShowInfo كه براي نمايش اطلاعات اشخاص در داخل كلاس Person مي نويسم دقت كنين:

public void ShowInfo()
{
Console.WriteLine("Name: {0},Age: {1}",Name,Age);
}



براي استفاده از متد ها هم كافيه كه بعد از اسم شيء (object) نام متد را به همراه پرانتز استفاده كنيم. دقت كنين كه اگر متد شما داراي ورودي است مقادير ورودي داخل پرانتز قرار مي گيرد.

Person p = new Person();
p.Name = "ali";
p.age = 20;
p.ShowInfo();

يك مثال هم از متدي كه دو عدد را گرفته و حاصل جمعشان را بر ميگرداند:

publc class Calc
{
public int Add(int num1,int num2)
{
return num1 + num2;
}
}

و استفاده از آن:

Calc c= new Calc();
int result = c.Add(10,50);
Console.WriteLine("Result of {0} + {1} is: {2}",10,50,result);


در مورد متد ها در پست هاي بعدي بيشتر صحبت خواهيم كرد.
ادامه دارد....