آموزش سي شارپ - قسمت دهم
Person p = new Person();
سازنده ها در سي شارپ - Constructors in CSharp
سازنده پيشفرض - Default Constructor
سازنده پيش فرض يا همان Default Constructor متدي است هم نام با كلاس كه پارامتر ورودي ندارد و شما به صورت پيش فرض يك ورژن از سازنده ها رو در كلاستان دارين. به اين معني كه حتي وقتي كلاس شما داراي هيچ عضوي نيست (مثل اين كلاس Emp ) باز داراي يك متد سازنده يا همان Constructor مي باشد. البته اين به اين معني نيست كه شما نمي توانيد سازنده ها را تايپ كنين:
public class Emp
{
}
public class Student
{
public Student()
{
// default constructor
}
}
Emp e = new Emp();
Student st = new Student();
فرض كنين كه من مي خواهم هر زماني كه يك object از كلاس Emp ساخته شد يك جمله در محيط كنسول چاپ شود كه يك object جديد ساخته شد. پس:
public class Emp
{
public Emp()
{
Console.WriteLine("New Emp Object Created ...");
}
}
در سي شارپ شما اين امكان را داريد كه ورژن هاي متفاوتي از يك متد را داشته باشين. از آنجايي كه سازنده ها هم به نوعي متد محسوب مي شوند شما مي توانيد ورژن هاي متفاوتي از سازنده ها را داشته باشين. براي مثال در نظر بگيرين كه من مي خواهم يك ورژن از سازنده براي كلاس Person بنويسم كه وقتي از اين كلاس شيء ايجاد مي شود حتما نام و سن فرد ذكر شود. پس براي اينكار سازنده اي تعريف مي كنم كه داراي دو ورودي , يكي از جنس رشته اي (براي نام) و ديگري از جنس عددي (براي سن) داشته باشد:
public class Person
{
public Person(string name, int Age)
{
Name = name;
Age = age;
}
public int Age;
public string Name;
}
به همين دليل در صورتيكه شما كد بالا را بنويسين ديگر امكان استفاده از سازنده پيش فرض كلاس Person وجود نخواهد داشت و اين به اين معني است كه شما به برنامه نويس اجبار خواهيد كرد كه حتما موقع ساختن شيء از كلاس شما نام و سن شيء را مشخص كند.
//You will get compile time error if you uncomment the next line
//Person p = new Person();
Person p =new Person("Ali",20);
نقش هاي يك برنامه نويس - Programmer 's Role
1. Class Programmer
2. Class Creator
هر برنامه نويس در حين نوشتن كد مي تواند دو نقش داشته باشد و بسيار مهم است كه نقش خود را در هر لحظه بتواند تشخيص دهد.
فرض كنين كه شما در حال نوشتن كلاس Emp هستين :
public class Emp
{
...
در حالتي كه شما در كلاس Programm هستيد و داخل متد Main از كلاس Empاستفاده مي كنين شما يك Class Programm براي كلاس Emp هستيد يعني از اين كلاس استفاده مي كنين. دقت كنين كه در همين لحظه شما براي كلاس Programm يك Class Creator مي باشين.
درك كردن اين نقش ها به شما كمك خواهد كرد كه ديد بهتري نسبت به توليد كلاس ها داشته باشين و متوجه باشين كه چه چيزي رو در اختيار چه نقشي قرار مي دهيد.
ادامه دارد....