آموزش سي شارپ - قسمت هشتم
بعد از اينكه يك كلاس رو ايجاد كرديم بايد بتوانيم از آن كلاس استفاده كنيم. اصولا براي استفاده از يك كلاس مي توانيم از آن كلاس يك شيء بسازيم و سپس به آن شيء اطللاعات ست كنيم و از رفتار هاي آن كلاس استفاده كنيم. همانطور كه قبلا هم گفتم حافظه رو مي توان به دو قسمت Stack و Heap تقسيم كرد. براي ساختن يك شيء (object) بايد ابتدا يك متغيير از جنس كلاس مورد نظر ايجاد كنيم:
البته در تمامي پست ها من براي اينكه بتوانم به شيء مورد نظرم دسترسي داشته باشم reference رو يك object صدا خواهم زد اما دقت داشته باشين كه در حقيقت p يك refernce است و نه objcet اما بدون آن reference ما به آن object دسترسي نخواهيم داشت (اگرobject رو يك تلويزوين در يك محلي عمومي مثل فرودگاه در نظر بگيرين بدون داشتن remote control نمي توانين كانال تلويزيون رو عوض كنين. پس اين reference يا متغيير p در نقش يك remote control براي شيء است كه ما در حافظه Heap داريم).
خطوط بالا رو مي توان در يك خط خلاصه كرد و همان موقع كه يك reference مي سازيم همان موقع هم با يك object جديد مقدار دهي نمائيم:
p.Name = "Ali";
p.Age = 20;
دقت داشته باشين كه وقتي شما از كلمه new و سپس اسم كلاس با استفاده از پرانتز استفاده مي كنين, در واقع يك شيء جديد در حافظه ساخته مي شود و اگر اين شيء رو به يك متغيير مثل p كه قبلا ساخته شده بود مقدار دهي كنين يك رابطه جديد و در نتيجه مقاديرتان را از دست خواهيد داد:
x.Name = "Reza";
x.Age = 44;
x = new Person();
Console.WriteLine(x.Age); // خروجي اين خط صفر خواهد بود
x.Name = "Ali";
دقت نمائيد كه objectي كه مقادير Reza و 44 را داشته است توسط Garbage Collection به دلايلي كه قبلا هم توضيح داديم از حافظه حذف خواهد شد.
حالا با توجه به مثال هايي كه صحبت شد به نظر شما خروجي خطوط زير چه خواهد بود؟
myPerson.Name = "Masoud";
myPerson.Age = 33;
Person yourPerson = myPerson;
yourPerson.Name = "Amir";
yourPerson.Age = 23;
خروجي كه اين چند خط كد دارند بايد به شكل زير باشد: